Wat kan ik zelf

Op deze pagina vind je van alles over een gezonde leefstijl. Je leest in mijn blogs over gezond(er) leven en een betere balans. Je vindt links naar handige, niet commerciele websites, die informatie geven, gestoeld op de laatse wetenschappelijke ontwikkelingen of op onderbouwde (klinische) ervaring. Je zal merken dat het helemaal niet ingewikkeld is om gezonder te leven.
Wat kan ik zelf doen om me te wapenen tegen het coronavirus?
Houd je weerstand op peil door 7-9 uur slaap, een goed dag- en nachtritme, meer tijd voor even niets, lekker naar buiten en beweeg wat meer en wat vaker.

Blogs

  

Bewegen

Beweegrichtlijnen . Wil je meer bewegen? Lees dan eerst de informatie op deze site voordat je aan de slag gaat.
2020 Aanpassingen maart 2020   Het beweegadvies is sinds 2017 aangevuld met aanbevelingen om spier- en botversterkende activiteiten te doen. Voor ouderen is dat gebeurd met balansoefeningen. Racket- en balsporten blijken daarbij behoorlijk effectief, maar dat geldt ook voor specifieke oefeningen.
Meer bewegen en vaker buiten zijn verhogen je weerstand. Zo ben je beter bestand tegen het Coronavirus. De klachten zijn dan doorgaans milder en je herstelt sneller.
2021 februari Nieuwe internationale beweegrichtlijnen WHO 

Voeding

gezonde voeding  Wil je je voedingspatroon veranderen? Deze site geeft handige tips en algemene informatie. 
Heb je al gehoord van de eetwissel? Hierbij kies je bewust voor een of meer kleine veranderingen in je eetpatroon. Eenvoudig om te doen en makkelijk om vol te houden. Elke verandering die blijft is er één!
voedingsadviezen bij kinderen, die vaker dan normaal luchtweginfecties hebben
Puur Rineke: pure voeding met 100% voedingswaarde. Rineke Dijkinga is initiator van van Puur Rineke.
Haar missie is: werken aan een gezondere wereld door te informeren hoe dagelijkse voedsel gezondheid beïnvloedt.
Hoe jij ervoor kunt zorgen dat wat op je bord ligt jou niet alleen vult, maar vooral ook voedt. En hoe je daarbij zo veel mogelijk rekening kunt houden met duurzaamheid, in de breedste zin van het woord.
Zo kan jij gezondere keuzes maken, die bovendien een feestje zijn voor je smaakpapillen. En gezond zijn voor de wereld om je heen. De website bevat informatie over voeding, boeken, publicaties en recepten, allemaal met respect voor je gezondheid en de natuur.

CORONA VIRUS EN VOEDING lees meer

 

Positieve gezondheid 

Positieve Gezondheid is een manier om breder naar gezondheid te kijken. Kun je je bijvoorbeeld voldoende redden? Voel je je gelukkig of misschien juist eenzaam? En is er misschien medische zorg nodig of steun uit je omgeving? Het gaat erom dat jij je gezond en energiek voelt, op de manier die bij jou past. Vul regelmatig de vragenlijst in en weet hoe je eraan toe bent. Positieve Gezondheid omvat 6 pijlers die mensen alle 6 even belangrijk vinden. Positieve Gezondheid wordt zichtbaar gemaakt in een spinnenwebmodel

Keuzehulp

Keuzehulp Gescheurde Meniscus helpt zorgverleners en patiënten (van 45 jaar en ouder) om samen te beslissen wat de beste behandeling is. De Keuzehulp is ontwikkeld door een team van onderzoekers, orthopeden, fysiotherapeuten en patiënten..